07 okt

Gurrumul - Rrakala

gurrumul
  • Gurrumul

• Rrakala

Gurrumul was twee jaar terug een plotse verrassing. De man komt van het eiland Galiwin'ku en zingt in zijn eigen, voor ons onverstaanbare taal. Maar hij heeft een stem die werkelijk uniek is. Op zijn nieuwe album Rrakala zet hij zijn dromen wederom om in prachtige songs.

Met zijn eerste album verraste Gurrumul de wereld maar vooral zichzelf. De man in een aboriginal met een gezichtsbeperking. Maar dat stelt hem in staat om te dromen over een betere wereld. En dat is precies wat hij doet op zijn albums en in zijn songs. Van zijn debuut werden meer dan een half miljoen exemplaren verkocht en op opvolger Rrakala scherpt hij zijn eigen stijl nog maar eens aan. Geoffrey Gurrumul Yunipingu zoals zijn volledige naam luidt, komt op Rrakala met een rijkere sound waarin er ruimte is vrij gemaakt voor piano, contrabas, piano en verschillende gitaarlagen. Heel mooi allemaal maar kers op de taart is nog altijd die volstrekt unieke stem van Gurrumul die elke track op Rrakala beheerst. De thema van de songs is meestal een eerbetoon aan de natuur. Maar niet op die kleffe toon die soms naar boven komt drijven bij reguliere westerse lichte muziek. De sound van Gurrumul is zo aards, zo eerlijk en puur. Luister maar eens naaar een nummer als Ya Yawirriny. Het is Gurrumul op zijn allerbest: prachtige melodie en een rake tekst die regelrecht het hart in gaat. Natuurlijk snappen we werkelijk niets van diens teksten die in zijn eigen taal zijn geschreven. Maar de vertalingen geven de nodige uitleg. Een andere kwaliteit die we weleens vergeten, is het gitaarwerk van Gurrumul dat net als bij iemand als Paul Simon sterk is verweven met de stem en de song. Dat alles maakt van Rrakala een waarachtig rijk album in alle facetten.

Hieronder de link naar Bol.com