21 okt

Ricky Koole - Wind Om Het Huis

ricky koole
  • Ricky Koole

• Wind Om Het Huis

Net op het moment dat de filmloopbaan van Ricky Koole nog meer een vlucht neemt, komt ze met een nieuw album. Op Wind Om Het Huis blijft ze haar muzikale route volgen maar verpakt ze dat dit keer in Nederlandstalige teksten die ze deels zelf schreef.

Ricky Koole is een artieste die weigert om het gangbare pad te lopen. Na haar prima album To The Heartland vol mooie en ingetogen roots- en America, komt ze nu met een Nederlandstalig album om de hoek zeilen. Nou ja, ze zingt de teksten in het Nederlands maar muzikaal liggen de wortels in het klamme muzikale gebied der zuidelijke Amerikaanse staten. Samen met ondermeer Helge Slikker, Roel Spanjers en Cloud Machine-voorman Ruud Houweling schreef ze een aantal songs die ze samen met haar vijfsterrenband uitvoert. Daarnaast komen ook composities van het duo Kent Sprague en Gary Stovall en Carolyn Franklin aan bod waar Koole zelf een tekst bij schreef. Dit soort projecten zijn altijd gevaarlijk. Hoe vertaal je een muzieksoort die zo streekgebonden bijna letterlijk naar de Nederlandse poldertaal? Het antwoord is een mooie, droge productie zonder opsmuk, een band die zich geen moment dreigt te overspelen en de toevoeging van mooi arrangementen. Pak bijvoorbeeld de prachtige ballade Regen die ze samen schreef met Wouter Planteijdt en dat is gebaseerd op een gedicht van J.C. van Schagen. De frasering van Koole is mooi, zacht maar gedecideerd en het blaasarrangement van Kobi Arditi juist gedoseerd. Maar ook een vlot popliedje zoals Ik Draag Je Wel Naar Huis of de vaudeville in de opener Gerbera’s zijn rake songs. Heel soms zoals in het bluesy De Nacht dreigt Koole zich te overschreeuwen. Nee, de zangeres die de teksten met grote overtuiging vertolkt, komt het best tot het recht in de gedragen songs. Prijsnummer is het traag bonkende De Olielamp, een prachtige song van Maarten van Roozendaal. Het is een moment dat de muziek een bijna Joe Henry-achtige allure krijgt. Luister naar dat zuigende Hammondorgel van Roel Spanjers. Meesterlijk!

Label: Bertus
Speelduur: 47.35 min

Hieronder de link naar bol.com