19 dec

concertverslag: Ben Howard

Geschreven door Gepubliceerd in Concertverslagen
Het is exact drie jaar en een maand geleden dat de schrijver dezes de hoofdpersoon van vanavond ergens in de Maastrichtse Muziekgieterij zag spelen, voor wellicht tweehonderd man publiek en waarbij Daughter – wier ster sindsdien eveneens rijzende is – in haar eentje het voorprogramma verzorgde. Twee platen en een ware evolutie later is de Heineken Music Hall niet een, niet twee en maar liefst driemaal uitverkocht voor wat misschien wel de populairste singer-songwriter van het decennium is. Een ware evolutie, omdat de voormalig student Journalistiek uit het West-Londense Middlesex zich op zijn tweede plaat, I Forgot Where We Were, volledig opnieuw uit heeft gevonden. De akoestische, donkere maar vrij typische singer/songwriter-liedjes van Every Kingdom zijn ingeruild voor psychedelische, uitgesponnen en zeer zorgvuldig gearrangeerde songs, die allesbehalve licht verteerbaar zijn.
Lees meer...
18 dec

fotoverslag: War Of The Worlds

Het was vorig jaar het 75-jarig jubileum van de iconische radio uitzending War Of The Worlds van Orson Welles, het 35e jubileum van Jeff Waynes multi platina album en het 115-jarig jubileum van H.G. Wells klassieke roman. Om die reden werd het luisterspel opnieuw ten gehore gebracht in de Heineken Music Hall. Fotograaf Hans Kreutzer legde het spektakel vast.
Lees meer...
15 dec

concertverslag: Seether

In verkoopcijfers en status laat Seether het al jaren afweten ten opzichte van Foo Fighters, de ‘grote broer’ van het Zuid-Afrikaanse grungetrio. Toch is dit niet altijd terecht. Dit jaar werd dat nog maar eens onderstreept: Seether leverde misschien wel zijn sterkste album af, terwijl Foo Fighters met een halfbakken rockplaat op de proppen kwam. Dat Seether fans zal wegsnoepen van de almachtige Dave Grohl lijkt onwaarschijnlijk, maar voor de Afrikanen ligt de weg nu wel open om in het vizier te geraken van vele grungeliefhebbers. In 013, het Tilburgse popcentrum, is het in elk geval goed vol.
Lees meer...
13 dec

fotoverslag: Triggerfinger

Het Belgische Triggerfinger rockte de Heineken Music Hall afgelopen vrijdag plat. Fotograaf Dennis Beekelaar was aanwezig om het spektakel vast te leggen.
Lees meer...
11 dec

concertverslag: Seasick Steve

Aanvankelijk was het best een aparte boeking, Seasick Steve in de Bitterzoet. De beste man hoeft het in ons land met niets minder dan het hoofdpodium van Pinkpop te stellen, terwijl ook in Biddinghuizen een plekje op het grootste podium voor hem gereserveerd was . Maar, zo vertelt hij zelf, deze show is, samen met drie andere shows in Londen, Parijs en Berlijn, onderdeel van een try-out tour om zijn nieuwe materiaal uit te proberen. Een unieke kans om Steven Gene Wold – zo kwam hij liefst 73 jaar geleden ter wereld – in een ambiance als deze te aanschouwen.
Lees meer...
09 dec

concertverslag: Bryan Adams

In 1984 was hij er opeens. Bryan Adams was al in zijn eigen land Canada doorgebroken met het album Cuts Like A Knife, maar het onvolprezen vierde album Reckless bracht hem wereldfaam. De helft van het totale album werd een hit. Een jaar erna zag ik Adams voor het eerst live. Als voorprogramma van Tina Turner in het Ahoy in Rotterdam. Logisch ook wel. Het tweetal had samen de song It’s Only Love voor Reckless opgenomen en Miss Turner was duidelijk gecharmeerd van de kleine, blonde Canadees. Ruim 14 miljoen exemplaren werden er van de plaat verkocht en het maakte van de jonge Adams in één klap een rockmiljonair. Daarna scoorde hij nog legiohits maar zo mooi als op Reckless werd het nooit meer.
Lees meer...
08 dec

concertverslag: Songbird Sessions

Uitgerekend op pakjesavond van Sinterklaas vindt er een bijzonder en leuk avondje uit plaats in het vernieuwde Doornroosje in Nijmegen. Het reizende minifestival Songbird Sessions strijkt deze avond neer met drie upcoming singer-songwriters: Matt Simons, Chris Ayer en Jack Savoretti.
Lees meer...