• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 24 niet laden
  • JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 25 niet laden
16 jan

Verslag Noorderslag News Cafe

Noorderslag Noorderslag \N
De zatermiddag op Noorderslag werd in de kelder van het News Cafe verzorgd door artiesten uit de stal van Universal. Ook wie geen kaartjes voor het festival had, kon dankzij Heineken terecht in de spelonken van de lunchroom, waar beneden een uitgebreide bar met podium is. Het lijstje artiesten varieerde van 'bijna beroemd' tot 'al een platencontract in Amerika'. Opgeteld was het muzikaal gezien een verfrissende middag. Een chronologische opsomming:
Go Back to the Zoo
Brakke koppies – zouden ze hier al een paar dagen rondlopen? - maar uitbundigheid troef bij de best geklede band van Nederland, of welke modeprijs ze ook al weer gewonnen hadden. Lekker belangrijk, het gaat om de muziek e die is overtuigend, ook binnen de spanne van maar drie liedjes. Hey DJ!

Elske DeWall
Ilse deLange heeft alvast een opvolger in de 24-jarige DeWall, en niet alleen qua naamsspelling. Felle folk met een vleugje subtiele country, all it needs is a banjo. Elske zelf ziet er het ene moment lief meisjesachtig uit, terwijl ze net zo makkelijk verbeten en fel kan zijn, met scherpe trekken rond haar mond. Niet zomaar in een hokje te stoppen dus. Wel eentje om in de gaten te houden.

Valerius

"She doesn't know", zingt Valerius. Dan raden wij haar aan om wat beter op te letten. Want deze jongen kan zingen. Gehuld in een leren jasje verdwijnt hij binnen drie noten in zijn eigen wereld, van waaruit hij zijn van snelle soul doorspekte poprock naar buiten gooit. En wel op zeer gedreven wijze, snel en zuiver. Een talent met méér dan een beetje potentie. Drie liedjes was weinig. Meer graag.

Future Presidents
Zo, dit bandje komt even reclame maken voor zichzelf. De heren - jongens nog, eigenlijk - vlammen uit de startblokken en schuwen de luchtgitaar niet. Maar wat 't hem vooral doet, zijn de reggae-invloeden. Beef ontmoet de pop van de Beatles, met zo veel schwung dat de kelder van het News Cafe enkel geremd wordt door het helaas niet al te beste afgestelde geluid (wat overiges alleen bij deze band het geval was). Aan de brutale heren op het podium ligt het niet. Die plakken er gewoon een eigen interpretatie van Linkin Park achteraan. Deze showcase is voor hen, vinden ze, en gedragen zich daar naar door gewoon ijzersterke reclame voor zichzelf te maken. Kort en brutaal maar zeer krachtig.

Rigby
Veel extra promotie heeft Rigby eigenlijk niet meer nodig. Huisband bij De Wereld Draait Door, 3FM Serious Request-band 2009, en laten we vooral de Idols-deelname van zanger Christon Kloosterboer niet vergeten. Of misschien toch maar wel, want met Rigby laat hij die pagina in zijn geschiedenis achter zich. Deze band is zijn ding, en dat merk je. Vol overtuiging aan de bak in de kelder van het

News Cafe, waar het publiek op een primeur in de vorm van een nieuw nummer getrakteerd wordt (Solid Ground). Ook met Rigby kende Kloosterboer hobbels op de weg (bandleden die er mee stopten vlak voor hun eerste DWDD-optreden), maar daarmee is de rek niet uit de toekomstplannen. Van deze band komt zéker een tweede album.

Waylon
Als je bij het legendarische Motown getekend hebt, moet je dan jezelf nog bewijzen in een Groningse kelder? Dat maakt Waylon dus niks uit, als ie maar mag zingen. De soulzanger kan overal geparkeerd worden, het is toch altijd goed. OK, zijn album heeft nog een vleugje toegankelijke pop in het geluid gemengd zitten. Maar met een Motown-contract op zak ligt de weg open voor meer soul. En dat is waar Waylon goed, heel goed in is. Ook in een Groningse kelder. Meesterlijk.

Laatst aangepast op zondag, 12 februari 2012 02:31