• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 25 niet laden
09 juni

Concertverslag: Katie Melua

katie melua katie melua \N

Katie Melua zou op 1 december een concert geven in de Heineken Music Hall. Dat moest ze toen cancellen vanwege haar gezondheid. Gisteren nam ze enthousiast revanche voor een goed gevulde Heineken Music Hall.

In 2004 brak de Georgisch-Britse zangeres Katie Melua door met ‘The Closest Thing To Crazy’ en haar album ‘Call Off The Search’. Inmiddels zijn we zeven jaar, in totaal zes albums (waarvan een Greatest Hits en een live plaat) en ontelbare optredens verder. Op de Nederlandse podia heeft Katie Melua heel vaak gestaan: van North Sea Jazz tot Paradiso en de Heineken Music Hall. Gisteren was de zangeres duidelijk opgelucht dat ze weer op het podium stond. Ze genoot meer dan ooit nadat ze de afgelopen maanden na haar burn out gedwongen rust moest houden.

Foto's: Anneke Ruys

Een optreden van Katie Melua heeft een intiem karakter, al staat ze in een redelijk grote hal als de HMH. Ze legt zoveel passie in haar songs dat je als publiek het idee hebt dat er iets speciaals op het podium gebeurt. Nederland is duidelijk een van Katie’s favoriete landen en Amsterdam een favoriete stad. Ze laat het ook nog maar eens aan het publiek weten. Katie Melua heeft altijd een nogal ‘lief’ imago gehad met haar zoete liedjes en haar wat verlegen houding. Toch is dat de laatste tijd wel aan het veranderen. Ze staat wat zelfverzekerder op het podium en brengt ook nummers waar meer pit in zit. Ook heeft ze een solide live-band naast zich staan waar ze ook veel mee samenspeelt. Haar laatste album ‘The House’ (met producer William Orbit) was wat spannender en avontuurlijker dan de voorgangers. De nummers daarvan doen het ook goed op het podium van de HMH.

Heel veel praten doet ze niet tussen de nummers door. Behalve dat ze zich excuseerde voor het eerder gecancelde concert en het moment dat ze het publiek laat weten dat haar moeder altijd mee gaat op tour en dat ze in Nederland graag ‘The Red Light’ district bezoekt. Ze lacht erbij dus misschien moeten we dat toch niet zo serieus nemen. Het werd gisteren een afwisselend optreden waar soms een bluesy nummer klonk (‘Going Up The Country’ van Canned Heat) dan weer een mooie ballad als ‘Closes Thing To Crazy’ of ‘Spider Web’. Er waren ook momenten dat de band even het podium verliet en daar weer dat meisje alleen met haar gitaar stond. Dat was dan net even dat intieme moment wat ze zelfs in een grote hal met haar muziek weet te creeren. Haar grote hit ‘Nine Billion Bicycles’ mag natuurlijk niet ontbreken en die zit, zoals verwacht, aan het eind van de set. Dan zit een uur en drie kwartier concerttijd er bijna op en stapt een voldane Katie Melua van het podium.
Katie Melua: gezien en gehoord gisteravond in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Laatst aangepast op maandag, 14 mei 2012 10:34