• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 24 niet laden
15 nov

Concertverslag: Seasick Steve

Lowlands 2011 Lowlands 2011 \N
Seasick Steve gooide afgelopen Lowlands hele hoge ogen door min of meer per ongeluk een hoogtepunt van het weekend te worden. Zijn vuige bluesrock sloeg enorm aan, dus de Nederlandse clubtour die hij dit najaar houdt, verkocht moeiteloos uit. Op maandagavond stond de 70-jarige blanke Amerikaanse blueszanger in Tivoli Utrecht voor een bomvolle doch helaas rumoerige zaal.
De verhalen die Steve in Tivoli vertelt zijn hetzelfde als die op Lowlands, inclusief uitleg bij zijn zelfgemaakte gitaren (“These are two hubcaps from a Morris Minor and this is a broomstick”), maar samen met zijn briljante - en eveneens bejaarde - drumwervelwind Dan Magnusson zorgt hij er voor dat de show in de eerste plaats om rauw uitgevoerde, maar honderd procent overtuigende bluesrock gaat. Bovendien zijn de verhalen van Steve grotendeels waargebeurd, dus qua overredingskracht hoeft er niet gedaan te worden alsof.

Helaas blijkt Steve niet zo heel sterk in overreding als hij tot drie keer toe een verhaal of liedje onderbreekt om het publiek achter in de zaal tot stilte te manen ("Are you gonna shut up or should I come over there and slap you?"), want ook na de derde keer blijven meerdere onbeschofte eikels (m/v) doorkleppen, niet gehinderd door het bozige ge-ssshh't om hen heen. Stuitend respectloos, zowel voor de artiest als voor degenen in de zaal die wél willen luisteren.

Het gros van de zaal toont echter niets dan waardering voor de rauwe, maar niet verbitterde blueszanger. Ieder liedje wordt met enthousiasme begroet, Steve scoort door (net als op Lowlands) een liefdesliedje voor een op het toneel getrokken meisje te zingen en ook voorprogrammazangeres Coco Jones wordt met enthousiasme onthaald als ze aan het slot van de show een liedje mee komt doen, zittend op het podium naast de stoel van Steve. En terecht ook: het gevoel van een rokerige bluesbar wordt subtiel benaderd door Seasick Steve, die op zijn oude dag muzikale hoogtij viert als gevierd solo-bluesman met vijf decennia aan (al lang overleden) muziekvrienden zoals Janis Joplin en Kurt Cobain als referentie. Of: hoe 'oude' muziek heel verfrissend kan klinken in een tijdperk van moeizame indie en elektronische overheersing.