• JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 25 niet laden
01 apr

Lianne La Havas

Singer-songwriter Lianne La Havas wordt getipt als een van de grote verrassingen van 2012. Die belofte maakte ze al eerder waar tijdens Eurosonic. Gisteren mocht het Britse talent de Melkweg veroveren.

foto's: Anneke Ruys

Het publiek werd eerst wat op de proef gesteld in de Melkweg. Het was na half tien pas dat La Havas en haar gevolg op het podium verschenen. Het bleek het wachten meer dan waard: Havas kwam, zag en overwon. Ze deed het met haar alles overheersende charme en natuurlijk met haar muziek: een combinatie van jazz, soul, folk en pop en een klein beetje rock n roll. Ze wordt nu al verleken met onder meer Jill Scott, Erykah Badu en Norah Jones.

Ze is een bijzondere verschijning op het podium, deze jonge Britze zangeres: modieus gekleed, kort rokje, hoge laarsjes, een grote knot op de zijkant van haar hoofd, de gitaar stoer in de aanslag. Ook heeft ze iets vertederends wanneer ze dankbaar alle applaus en aandacht van het Amsterdamse publiek naar zich toe trekt. "Temptation is what you do to me Amsterdam" neuriet ze, terwijl ze opvallend geniet van alle aandacht die haar ten deel valt. De aanwezigen weten het zeker: dit is een ster in de dop, zo eentje waarvan je later zegt: die heb ik nog in de Melkweg gezien. Ze pakt je in, geeft je kippenvel en dat is toch wel een goed teken.

Het wordt geen lang optreden in de Melkweg want Lianne La Havas heeft nog niet eens een album uit. Is Your Love Big Enough gaat het heten" en het komt in juli uit" laat ze aan het gretige publiek weten. Tot nu toe is er alleen de EP Lost & Found en ze brengt de songs ervan met verve. Maar ze introduceert ook enkele nieuwe songs van het aankomende album. Gone - "opgedragen aan een ex-boyfriend 'the bastard' vertelt ze" – is er een van naast From Usual, nog een werktitel want het is nog niet helemaal af. Een absoluut hoogtepunt is beslist No Room For Doubt, het nummer wat ze opnam met Will Mason.

Na krap een uur moet ze afscheid nemen van het publiek, simpelweg omdat ze nog niet meer liedjes heeft. Het was een uur waarin we kennis maakten met een zangeres die met haar stem, haar persoonlijkheid en haar band een bijzondere sfeer weet neer te zetten. Soms waan je je in een jazzclub, dan weer in een swingende soultent of op een folkfestival. Je weet dat ze graag nog een half uurtje langer op het podium zou staan. Dat komt vast spoedig, want van Lianne La Havas gaan we zeker nog veel horen.

Lianne La Havas: gezien en gehoord, gisteravond in Paradiso.

Laatst aangepast op zaterdag, 21 juli 2012 12:18