08 apr

concertverslag: The Kings Of Convenience

The Kings Of Convenience staat dit weekend twee keer in Paradiso. Vandaag spelen zij hun B-sides en gisterenavond brachten zij hun reguliere hits en singles.

Fans van het Noorse duo werden dus op hun wenken bediend met eerst een optreden in de Grote Zaal en vandaag eentje in de Kleine Zaal van Paradiso. Paradiso was in ieder geval afgeladen en volgens Erlend Øye en Eirik Glambek Bøe waren de optredens binnen een dag uitverkocht.

tekst en foto's: Anneke Ruys

Het folk-pop duo The Kings Of Convenience maakt dromerige en melancholische gitaaropop. Oftewel mooie liedjes met inhoud. Vandaar dat ze wel eens vergeleken worden met Simon & Garfunkel. In 2001 maakten ze met hun debuut ‘Quiet Is The New Loud’ een opvallend statement en werden meteen gebombardeerd tot vaandeldragers van ‘The New Acoustic Movement’. Hun meest recente album dateert van 2009 en dat is ‘Declaration Of Depencence’.

In Paradiso speelden Erlend en Glambek gisteren een aantal bekende liedjes en ook wat onbekender werk. Twee mannen met een gitaar, die toch geen enkel moment saai werden. Perfecte zondagochtend muziek of muziek om lekker naar te luisteren, terwijl je op je balkonnetje een wijntje zit te drinken. Niet iedereen houdt van anderhalf uur rustige muziek. Vandaar dat The Kings Of Convenience het vooral van een vaste schare fans moeten hebben. Die ook nog eens uit alle uithoeken van Europa komen, bleek gisteren in Paradiso.

Het Paradiso publiek is opvallend stil tijdens het optreden en dat mag bijzonder genoemd worden. Weing geroezemoes of vallende plastic glazen. Gelukkig maar want zo kon je de muziek optimaal waarderen. De heren blijken ook over droge humor te beschikken, die ze zo nu en dan laten horen. Ook tracteren ze het publiek naast fantastische muziek ook op soms grappige dansjes. Øye probeert het publiek te verleden tot meezingen en dat lukt aardig. “Wij houden zo van Paradiso omdat iedereen hier goed kan zien” zegt Bøe. Vervolgens vraagt hij om een verlichte zaal om dit te bevestigen. Nummers die tijdens de avond voorbijkomen zijn onder meer ‘Misread’, ‘Toxic Girl’ en ‘I Know What I Can Save You From’ van het debuutalbum ‘Quiet Is The New Loud’.

Tegen het einde van de show worden we nog verrast met een ‘special guest’. Dat zijn drie leden van de Utrechtse band GEM die de begeleiding verzorgen. ‘We kennen hen pas enkele uren maar het klikte meteen’ wordt er verteld. Dat klopt zeker van GEM speelt met Kings Of Convenience alsof ze nooit anders gedaan hebben. De aanvulling zorgt meteen voor een van de hoogtepunten van de avond, die opeens voorzien wordt van swingende klanken. Het is weer Øye die zich van zijn beste kant laat zien door als menselijke trompet te fungeren. De sfeer is optimaal en de hele zaal gaat uit zijn dak. De bijna anderhalf uur durende avond wordt afgeloten met een swingende versie van ‘I’d Rather Dance With You’.

The Kings Of Convenience: gisteravond gezien in Paradiso in Amsterdam.

Laatst aangepast op maandag, 09 april 2012 01:14
(2 stemmen)