01 juli

concertverslag: Rockin' Park

De aanloop naar deze vierde editie van Rockin’ Park was weinig rooskleurig. Geheel in de pas met de mondiale kaartverkoop van concert en festivaltickets, verliep dit ook bij het eendaags festival in Nijmegen allesbehalve voorspoedig. Maar een rake publiciteitscampagne bracht soelaas want gisteren stond het sfeervolle Goffertpark zoals vanouds weer goed vol met ruim 25 duizend festivalbezoekers.

Snow Patrol-zanger Gary Lightbody vol in actie op Rockin' Park in Nijmegen

Je merkt wel dat het festival minder luxueus is als in de begindagen. Het mooie festivalboekje is een flyer geworden en ook bij de eet en drinkkraampjes stonden ongeoorloofde lange rijen. Daarnaast heeft het festival nu twee podia en dat liep op het einde van de dag ook beetje spaak. Iedereen wilde immers Selah Sue zien die op het kleine podium stond waardoor het merendeel van de festivalgangers maar moeizaam dichterbij kon komen. Het zijn kleine minpuntjes van een overigens voortreffelijke festivaldag waarbij alleen de afzegging van Here We Go Magic een tegenvaller was. De organisatie had dan ook alles mee. Waar in het westen van het land ’s middags de eerste regendruppels voelbaar waren, bleef het in Nijmegen tot de laatste klanken van hoofdact Snow Patrol droog, warm en zonnig.

Boven: Tom Barman van dEUS

Onder: Selah Sue

foto's: Hans Kreutzer

Het programma is er al jaren eentje van de gulden middenweg. Eentje ook die perfect is afgestemd op de luisteraars van 3FM. Een beetje alternatief maar niet te alternatief. Zo kruipt Rockin’ Park steeds meer tegen een willekeurige dag van Pinkpop aan. Daar is op zich niets mis mee. Het potentieel is er blijkbaar en niemand lijkt het een probleem te vinden om dezelfde band vier keer in een jaar te zien. Een hoofdact moet normaliter een primeurgehalte hebben. Snow Patrol sprong echter na een clubshow en twee uitverkochte shows in Ahoy, gisteren wederom op een Nederlands podium. Zijn waren het adequate maar weinig verrassende eindschot van een festival waarbij de suprises uit België en de festivalplaats zelf, Nijmegen kwamen. Want juist voor de goede alternatieve snit zorgden het megatalent Selah Sue en de routiniers van dEUS. Laatstgenoemde band rondom zanger Tom Barman lijkt alleen maar beter te worden nu ze de hartstochtelijke wens om de wereld te veroveren, minder krampachtig naleeft. Met een werkelijk sublieme set wist de band uit Antwerpen de verhitte massa in hun greep te krijgen.

Boven: Torre Florim van De Staat

Onder: Elbow-zanger Guy Garvey

Foto's: Hans Kreutzer

Dat lukte later ook Selah Sue op het kleine podium. Het is duidelijk dat deze dame het laatste jaar veel kilometers heeft gemaakt zonder haar identiteit te verliezen. Ze sloeg zich door een ferme set heen waarbij ze werkelijk de sterren van de hemel zong en haar jonge band opzweepte tot grootse daden.

Net daarvoor had Elbow op het grote podium gedaan wat ze al jaren doen. Een innemende en sympathieke set wegzetten en de festivalwei stil krijgen. Maar ook voor deze sympathieke Engelse mannen lijkt Nederlandse optreed-overkill op de loer te liggen. Eerder op de dag had De Staat met een verzengend optreden het zaakje in hun eigen stad op scherp gezet. Zanger/gitarist/leider Torre Florim vroeg nog eventjes wie er niet uit Nijmegen kwam en voegde toe dat ze dan maar snel naar Nijmegen moesten komen. Ook Floggin Molly met haantje Dave King als boegbeeld, tekende in de middag voor de nodige vrolijkheid zonder dat het melig werd.

Boven: Dougy Mandagi van The Temper Trap

Onder: gezellig front stage in het zonnetje

Foto's: Hans Kreutzer

Andere aardige opstekers van de dag was ook de Amerikaan M. Ward. De man die eerder furore maakte in het duo She & Him, weet ook solo absoluut te beklijven. Temper Trap stond daarentegen misschien wat te vroeg geprogrammeerd maar de Australiërs revancheerde zich op Rockin’Park wel voor hun laatste matige album. Al met al was Rockin’Park een festival met weinig nieuwe vergezichten maar meer een soort allemansvriend voor het grote publiek. Volgend jaar weer graag maar dan wellicht wel met een iets scherpere programmering van hoofdacts.

Laatst aangepast op woensdag, 04 juli 2012 17:12
(2 stemmen)