05 juli

concertverslag: Kiss

Met het nieuwe album Monster in aantocht, loopt Kiss warm voor een drukke zomer en herfst. In oktober komt het nieuwe werkstuk uit en binnenkort starten de mannen een ferme tour in Amerika. Afgelopen dagen waren ze in Londen op promotie te doen en gisteravond gaven ze een vrij exclusief optreden in het HMV Forum, een oude zaal in Camden die ramvol zat met een kleine 2000 uitzinnige fans.

Kiss is in Engeland altijd iets groter geweest dan in de rest van Europa. Toen de band midden jaren 70 voor het eerst naar Londen kwam, wisten de Engelsen in eerste instantie niet wat ze van dit New Yorkse viertal moesten denken maar dat gevoel was wederzijds. Kiss werd echter meegevoerd in de stroom van de glamrock en nog altijd is de fanbase groot. In het HMV Forum werd ook meteen afscheid genomen van de oude show. Volgens zanger/gitarist Paul Stanley is er in Amerika een volledig nieuwe stageset gebouwd die binnenkort gebruikt zal worden tijdens de Monster Tour.

Het is ook wel een beetje de hoogste  tijd dat Kiss het zaakje weer eens omgooit. Dat bleek wel in Londen. De setlist was zwanger van oude vertrouwde tunes met de klassieke opener Detroit Rock City die werd gevolgd door de ijzersterke nieuwe single Hell Or Hallelujah. Het bleek overigens het enige nieuwe nummer te zijn dat de band deze avond zou spelen. Met ogenschijnlijk groot gemak laveerde Kiss langs hun grootste live-classics zoals Deuce, Shout It Out Loud, Makin’ Love en het zwaar aangezette All Hell's Breakin’ Loose van het onderschatte Creatures Of The Night-album. Tussendoor werden alle bekende elementen weer van stal gehaald. Stanley geeft nog altijd in zijn aankondigingen de titel van het volgende nummer prijs, Simmons deed zijn vuurspuugact en gitarist Tommy Thayer mocht net als zijn voorganger Ace Frehley met zijn Gibson Les Paul een paar vuurpijlen tegen het plafond schieten van de afschuwelijk warme en klamme zaal.

Dat de relatieve nieuwelingen Thayer en drummer Eric Singer aan populariteit hebben gewonnen, bleek wel toen tijdens hun solistische duo-act de namen van het tweetal hartstochtelijk gescandeerd werden. Het minst actieve was Simmons die vooral zijn tong naar buiten gooide en zijn armen lustig liet zwaaien, al was hij Prins Carnaval. Muzikaal zijn het vooral Thayer en Singer die Kiss de broodnodige energie geven. Vocaal wist Stanley het een uur vol te houden maar gaandeweg het einde ging het kaarsje toch wel uit. Het was het moment voor Singer om zijn rol op te eisen als zanger in het ooit door Peter Criss zo mooi vertolkte Black Diamond. De huidige drummer heeft niet de korrel in zijn stem Criss heeft maar zingt de song alleszins adequaat.

Nadat de band de reguliere set in een soort van tableau vivant eindigde, kwam het kwartet terug op twee jaren 80 hitjes te zingen. De soepele maar voorspelbare meezingers Crazy Nights en Lick It Up horen wat mij betreft sowieso niet thuis in de setlijst en al helemaal niet in de rol van uitsmijters. Gelukkig ademde de band nog een keer diep door in een zee van confetti te eindigen met een knalharde en rake versie van Rock And Roll All Night. Over Monster kunnen we nog niet veel kwijt, alleen dat de cowbell weer in ere is hersteld.

waardering: ***

Kiss: gezien en gehoord, woensdagavond in het HMV Forum in Londen.

Laatst aangepast op donderdag, 05 juli 2012 12:21