08 juli

concertverslag: Madonna

“There’s only one Queen and that’s Madonna”. Het zijn de woorden van raptalent Nicki Minaj in I Don’t Give A *, een van de songs op Madonnas laatste album MDNA. Dat het 53-jarige popidool haar koninklijke titel nog altijd waardig is, bewees ze gisterenavond in de Amsterdamse Ziggo Dome. Het concert maakte onderdeel uit van haar wereldtour waarmee ze MDNA promoot.

Een projectie van een duister ogende kathedraal vult het podium. In het midden bevindt zich een gigantisch kruis; een Madonna-show zou niet compleet zijn zonder. Drie priesters met diepe basstemmen zingen haar naam, terwijl een lichtgevende wierookhouder heen en weer zwaait. Eerst over het podium; daarna over de ‘ah’ en ‘oh’ roepende menigte. Terwijl dit tafereel het publiek enkele minuten bezighoudt, is het wachten op de grande dame zelf. Zij die de videoclip-kunst tot een hoger niveau tilde. Zij die zich, als kameleon van de popmuziek, steeds wist te vernieuwen. En zij die zich niet van de troon liet stoten door jongere collega’s als Britney Spears, Christina Aguilera en Lady Gaga. Madonna wordt met luid gejuich ontvangen in de uitverkochte Ziggo Dome. Het lichte boegeroep dat zojuist nog klonk – ruim drie kwartier wachten na het voorprogramma maakt ook trouwe fans ongeduldig – is compleet verstomd en vergeten. Tijdens Girl Gone Wild, een opzwepend nummer van haar laatste album, danst en krioelt ze over het podium. Aan soepelheid heeft ze al die jaren niets ingeboet.

De avond staat vooral in het teken van spectaculaire gedaanteveranderingen en telkens wisselende decors. Het eerste halfuur kenmerkt zich door morbide sferen. Tijdens Revolver zwaait de zangeres wild met een Kalasjnikov om zich heen. Niet veel later wordt ze betast door gemaskerde mannen, die ze vervolgens genadeloos ombrengt. Shot you dead, shot my lover in the head, zingt ze, waarna het bloed van haar slachtoffers – weliswaar geprojecteerd – tegen de wanden van een goedkoop motel spettert.

Die grimmigheid maakt enkele nummers later plaats voor de meer onschuldige, vrolijke, wanna-party kant van de zangeres. Als ze haar eerste MDNA-single en instant-meezinger Give Me All Your Luvin’ inzet, joelt en springt het publiek uitzinnig. Achtergronddanseressen in kleurrijke cheerleaderspakjes roepen ‘L – u – v Madonna’. Ook tijdens het uptempo I Don’t Give A *, waarbij filmfragmenten van een rappende Nicki Minaj te zien zijn, dansen de toeschouwers euforisch.

Opvallend is dat klassiekers als Material Girl, Ray Of Light, Music en Into The Groove maar een fractie van een seconde aan bod komen. Ze zijn alle onderdeel van een korte, vooraf opgenomen muziekmix. Ondertussen kleedt ‘Madge’ zich om voor de volgende live-act. Het concert steunt – niet geheel verwonderlijk – voornamelijk op nummers van haar laatste album. MDNA bevat veelal dancesongs, waarvan sommige opvallen door een hoog catchiness-gehalte en andere haast onderling inwisselbaar zijn.

De melodieus weinig spannende Gang Bang en I’m Addicted compenseert Madonna op het podium met haar danskunsten, lichtshows en decors. Maar ook haar solozang is doorgaans prijzenswaardig. Like A Virgin brengt ze met alleen een piano en viool als begeleidende instrumenten. Haar stem is zuiver en klinkt warm en vol in de laagte. Zo ontroert ze met een ballade, waarna ze even gemakkelijk weer overgaat tot energieke dance. Hier staat een vrouw die haar recht op de troon claimt met artistiek vakmanschap. Een recht dat ze zo bezien nog wel even behoudt, hoeveel jonge popprinsessen de hitlijsten ook mogen bestormen.

waardering: ****

Madonna: gezien en gehoord op zaterdag 7 juli in de Ziggo Dome in Amsterdam

Laatst aangepast op maandag, 09 juli 2012 10:42