02 feb

Rising Magma Festival Mezz Breda 25-1

risingmagma_02 risingmagma_02 risingmagma_02
Heavy stuff in Mezz, op zondag 25 januari waar metal- en stonerfestival Rising Magma zijn eerste verjaardag viert met optredens van twaalf bands.
Opgezet om bands meer te laten spelen en in een festivalvorm gegoten om het een kans van slagen te laten hebben. En het werkt, dit is de zeventiende Magma show.
De Staat siert voor de vijfde keer de affiche. Het is meteen de laatste keer. Niet dat ze het festival ontgroeit zijn, maar vooral om het muzikaal een vreemde eend in de bijt is. Dat blijkt ook in Mezz. Waar bij de andere bands de bolletjes van het publiek fanatiek op en neer gaan, blijft het haar bij het optreden van de Nijmegenaren netjes in het gelid. Dat maakt het optreden er niet minder om. Frontman Torre Florim vormde een superband om zich heen. En door het enthousiasme en de gedrevenheid is het een genot om deze groep live te zien. Het grooved, spettert en met klassesongs als Sleep Tight en Fantastic Journey of the Underground Man overtuigen ze. Heel origineel is het hoekige geluid, dat soms neigt naar Millionaire en dan weer naar Tom Waits, niet. Maar Nederland is een geweldige liveband rijker. Klagen doen we dan ook niet.

Dat doen de lokale helden van Tank 86 ook niet. Zij namen het initiatief voor Rising Magma. Ze lopen tevreden rond in Mezz. Er loopt genoeg, vooral mannelijk, publiek en het niveau van de bands is prima. Ook hun eigen optreden is solide, degelijk en af. Precies wat we van ze gewend zijn: zuigende, instrumentale rock met een hoofdrol voor de gitaarriffs.

Natuurlijk is er meer in Mezz. Rising Magma is pendelen tussen het café en de zaal om je broekspijpen te laten trillen op uiteenlopende staaltjes van vuige rock. Volgens de bio van het Tilburgse One Inch Men staat er voornamelijk stonermetal op de setlijst. Vanmiddag hoort het publiek voor metal en weinig stoner. Goede, strakke band. Jammer dat de zanger niet overal even sterk uit de hoek komt.

The Mad First heeft daar geen last van. Deze Limburgers hebben een prima zanger in de gelederen. Muzikaal een buitenbeentje. De stoner met een flinke scheut pop klinkt een stuk subtieler dan wat de meeste bands in Mezz laten horen. Maar dit kwartet laat horen veel in haar mars te hebben. Een tweede plek in de Emergenza finale kon onder andere al op de CV bijgeschreven worden. De eerste cd komt er aan, in de gaten houden deze jongens.

3 Speed Automatic maakt pure jaren zeventig rock, inclusief lange gitaarsolo’s. Goede, geoliede machine maar qua presentatie wel wat over de top. Wie zin heeft in een lekker half uurtje kruis bestuiven tussen Thin Lizzy en Led Zeppelin kan zijn vingers echter bij deze rockers aflikken.

Pendejo! en Sardonis bewijzen tenslotte dat het geluid in het Mezz café ook goed kan zijn. En de eerste band weet wat boeien is. Van voor tot achteren wordt het café ingepalmd door deze band die hun songs in het Spaans zingen. Rock en Southern Rock vermeldt hun website. Flauwekul! Knalharde metal waar menig topper een puntje aan kan zuigen. En een fijn trompetje breekt de stoomwals aan geluid soms even. Lekkere band!